Ochrana detí pred ublížením

Projekt realizovaný s podporou nadácie ČSOB.

               Volám sa Erik ELEK. Vítam Vás na stránke skautov zo Šale, ktorá sa venuje téme ochrany detí pred hrozbami v prostredí spoločenstiev. Rozhodli sme sa vďaka podpore nadačného fondu Československej obchodnej banky priniesť informácie k veľmi závažnej téme dneška. Je jasné, že sa deti dnešnej mladej generácie správajú inak. V súčasnosti sa objavujú medzi deťmi a mládežou prejavy extrémneho správania, ktoré ústia do seba-poškodzovania, úzkostí až depresie či nezdravých vzťahov. Žiaľ niektoré zahraničné medicínske kruhy a psychologické práce konštatujú, že významnou mierou sa na tom podieľa intenzívne používanie „smart“ telefónu a množstvo stráveného času v online priestore.

-Ako prispieva online prostredie duševnému zdraviu detí a ich emocionálnej inteligencii?

-Kedy a koľko času majú deti a teenageri tráviť so zobrazovacími médiami?

-V koľkých rokoch je zdravé dať deťom do ruky telefón s internetom?

-Aký je zdravý balans trávenia času s mobilom?

-Ako pomôcť deťom s duševnými problémami, aby sme predišli potenciálnej traumatizácii?

-Ako má rodič reagovať na požiadavky vlastných detí  ohľadne využívania online priestoru, aby ostali v bezpečí?

a mnohé ďalšie informácie sa dozviete práve na tejto stránke.

Deti sú dnes pod ohromnou paľbou informácii z online prostredia. Viac ako kedykoľvek predtým. Ich každodenným spoločníkom a kamarátom sa stal mobilný telefón. Okrem toho, že sa u nich nevyvíjajú prirodzené sociálno-spoločenské prejavy podliehajú tlaku reklám, vplyvu influencerov a manipulatívnym skupinám osôb.

       AKO Z TOHO VON?

             Pokúsime sa spojiť viacerých odborníkov s rôznymi pohľadmi na túto novodobú problematiku a fenomén digitalizácie a sociálnych sietí. Cez rozhovory so špecialistami Vám priblížime možné riešenia situácií, kybernetických prejavov, škodlivých návykov, ktoré nás ovplyvňujú ako rodičov, spolužiakov, priateľov, skautov. Spoločné rozhovory ponúkneme vo forme videa priamo na našej stránke a video platformách ako je youtube. Taktiež sa môžete tešiť na spoločné stretnutia s prednáškami, kde sa o tejto téme môžeme porozprávať a ponúknuť riešenia cez rozhovor priamo s Vami.
 

Som rád, že máme v našom tíme RNDr. Martinu Vagačovú úspešnú certifikovanú lektorku, rodičovskú a výchovnú poradkyňu, ktorá sa už viac ako 13 rokov venuje rodičom, vychovávateľom a pedagógom. Prednáša a vedie kurzy Efektívneho rodičovstva a rodičovské kluby. Pomáha nám rodičom pozorovať dieťa spôsobom, vďaka ktorému objavíte jeho jedinečnosť.

„Výskumy z oblasti neuropsychológie ukazujú, že ak chceme naplno využiť schopnosti nášho mozgu učiť sa, byť zvedaví a tvoriví, potrebujeme zažívať bezpečie a priatie. Všetci vieme, že vytváranie takéhoto prostredia nieje pre rodičov a učiteľov jednoduchou úlohou. Martina Vagačová ponúka praktické postupy, vďaka ktorým môžeme objavovať cestu k prijatiu a bezpečiu spolu s našimi deťmi.“  Napísala o Martine Vagačovej, Mária Tiňová, klinická psychologička.

Erik ELEK
Martina VAGAČOVÁ
Jan STRÁNSKÝ
Lívia Halmkan
Martina BOBUĽOVÁ

1. RODIČIA SÚ KĽÚČOM K VÝCHOVE ( Martina Vagačová)

            Najdôležitejšia úloha v živote rodiča je výchova a jeho poslanie je sprevádzať deti tak, aby boli samostatné, kriticky mysliace, dokázali sociálne komunikovať, mali úctu sami k sebe. Rodič predstavuje pre svoje dieťa vždy miesto, kde nájde bezpečný prístav v ťažkostiach, ktoré ho môžu zastihnúť. Z rodiča sa časom  stane prarodič a jeho úloha je pomôcť pri výchove ďalšej generácie. Cíti sa tak užitočný a má zmysel života. Jadrová rodina je pre dieťa to najdôležitejšie, aby sa cítilo bezpečne. Je to miesto, kde sa vždy bude cítiť doma, kde bude úprimne vypočuté a našou úlohou je ochraňovať ho kým sa osamostatní.   Vybudovali sme si svet, ktorý je pohodlný a umožňuje nám žiť americké ideály. S rozvojom digitalizácie komunikujeme inak, často si nerozumieme a vzniká veľa nedorozumení. Deti sa nám vzďaľujú a mnohokrát nedokážu správne reagovať na vypäté situácie vyplývajúce z našej výchovy. Dnešné deti komunikujú online, táto komunikácia však postráda neverbálnu zložku a tak vznikajú mnohé nedorozumenia. Deti strácajú schopnosť argumentovať a stávajú sa terčom šikany verbálnej ako aj digitálnej.

Mali by sme sa nad tým zamyslieť a tieto digitálne prostriedky deťom limitovať. Namiesto digitálnej pestúnky im dopriať nudu, stolovú hru, rozhovor a záujem o ne samé. Zvážiť potrebu mobilného telefónu, odsunúť jeho kúpu do čo naj najvyššieho veku. Ideálne do 14-15 rokov, aby sme predišli ich ublíženiu v digitálnom prostredí a rozvinuli inteligenciu ako aj emocionálnu zrelosť . Doprajme im, aby sa stretávali v skupinách detí a žili reálny život vonku a v prírode. Učme ich z kníh a doprajme im učiteľa namiesto digitálnej výučby.

Keď dieťaťu dáme do ruky vlastný mobil, zoberieme mu veľkú časť detstva a faulujeme ho tým aj v ďalekej budúcnosti. Vďaka počítačom a internetu máme prístup k všetkým vedomostiam histórie ľudstva, kontakt na najlepšie univerzity s online prednáškami, možnosť písať si a porozprávať s najmúdrejšími ľuďmi na planéte. 

Je tu však paradox, ktorý som našiel v knihe Slávky Kubíkovej  : POČÍTAČ + DIEŤA ≠ MYSLENIE

Ak potrebuje dieťa pracovať alebo učiť, raz za čas sa zabaviť  alebo komunikovať v skupinách môže použiť zariadenie vaše. Sme to my rodičia čo tvoríme ich budúcnosť a chránime ich pred ublížením.

#1 Rozhovor s Martinou Vagačovou

V prvom rozhovore sa dozviete, ako vychovávať deti, aby sme ich pripravili na digitálny svet s Martinou Vagačovou

Kedy dať do ruky dieťaťu telefón, ako docieliť, aby sa nám zverovali a informovali nás o tom, ako sa správajú na internetových sieťach. Ako ochrániť deti pred hrozbami digitalizácie? Vďaka nadácii ČSOB ponúkame projekt ochrana pred ublížením širokej verejnosti.

 

 

2. OTÁZKA: Kedy dať deťom mobil? !!!
ODPOVEĎ: Keď si myslíte, že je pripravené na PORNO! ( Lívia Halmkan Smiešna)

                  Lívia Halmkan = www.tlakovyhrniec.sk . Úžasná iniciatíva, ktorá otvára veľmi tabuizované témy. Ani netušíme, čo naše deti robia s mobilom v ruke.  Ku akým obsahom  sa dokážu dostať nielen vlastnou alebo aj cudzou zásluhou cez kamarátov alebo kamarátky. Lívia Halmkan a jej tím je skvelá partia, ktorá dokáže hľadať odpovede, aby sme my vedeli o tejto veľkej nástrahe online sveta. Štatisticky už 9-10 ročný chlapci a 11 ročné dievčatá vedia, čo je pornografia a už videli rôzne obsahy na túto tému. Mobilný telefón berie deťom mladosť. Je to fakt, ktorý sa nedá prehliadnuť. Je dôležité vedieť, ako vyzerajú jednotlivé fázy sexuálneho vývoja od detstva až po dospelosť, ako môžu rodičia svoje deti sprevádzať sexuálnym dozrievaním.
Rodič si môže všimnúť  prejavy detskej masturbácie, a či/kedy majú rodičia spozornieť ak masturbuje ich dieťa ešte pred pubertou. Cez internet deti častokrát dostávajú extrémne obsahy, skresľujúci pohľad na vzťah a sexuálny život. Majú nezdravé očakávania v nezrelom veku.

                    Tím tlakový hrniec sa angažuje na školách a prispieva osvetou v témach ako sú rodičovstvo, pornografia, tehotenstvo. Majú informácie z prvej ruky o tom, ako to v súčasnom školskom prostredí chodí a aké sú tie najaktuálnejšie hrozby.

#2 Video s Líviou Halmkan o téme ako pornografia ovplyvňuje naše deti

Rodičia sa chtiac či nechtiac dostanú do obdobia kedy v ich deťoch dozrie sexsuálny pud . Tieto debaty sú pre rodičov ťažké. Kedy začať a ako? Dnes telefóny predbiehajú detskú (prirodzenú) zvedavosť a vďaka pornu zdeformujú ich pohľad na vzťah a sex už v mladom veku. Pokiaľ máme záujem ich ochrániť a pomôcť im, aby ich manželstvo nedopadlo krachom po pár rokoch, mali by sme spozornieť a jednať v ich prospech aj tým, že im sťažíme prístup k pornu.

 

#2/2 Video s Petrom Pöthe a Líviou Halmkan

Peter Pöthe – detský psychoterapeut, o pornografii, sexuálnom dozrievaní a rodičovstve rozpráva o súčasnom pohľade na správanie detí a základ detského dozrievania. Pohľad na hľadanie spôsobu komunikácie intimity so svojimi deťmi.

 Dôležité je byť blízko svojich detí. Byť im vzorom vo vzťahoch a rozprávať sa otvorene o potrebách. Dievčatá sa identifikujú cez mamy a chlapci cez otcov. Je jasné, že príde potreba vysvetliť niečo o sexualite. Tieto debaty sú pre rodičov ťažké. Kedy začať a ako?

 

3. Obrazovky nám bránia komunikovať!

             Komunikácia je základ riešenia každej ťažkosti nášho života. Od roku 2012, kedy nastal boom digitálnej revolúcie, sme začali komunikovať cez obrazovky a časom sme zabudli hovoriť priamo človeku do očí. Sociálne siete sú vytvorené tak, aby nás pohltili a už sa im nedokážeme vyhnúť. Vytvárajú silnú závislosť, ktorá pramení z našej potreby niekam patriť a niečo znamenať. Tak veľa priateľov a deti sa cítia osamelé. Nielen deti ale aj my dospelí cítime čoraz väčšiu samotu vo svete, kde mobilný telefón ponúka cez sociálne siete pomyselné priateľstvá a tlak na individuálny život a vlastný úspech. Už dávno sme zabudli žiť v komunitách, kde si navzájom pomáhame a dokážeme pracovať na spoločnom cieli. Snažme sa vychovať zdravú generáciu, ktorá dokáže spolu hovoriť a riešiť konflikty tak, že bude spolu verbálne hovoriť z očí do očí. Mediálny svet a sociálne siete vytvárajú jednostrannú individualistickú pravdu. Polarizujú spoločnosť, ktorá sa nevie porozprávať a nájsť súlad v názoroch. Predhadzujú nám len osoby, ktoré súhlasia s naším radikálnym názorom a vytvárajú pocit kolektívnej sily, ktorá nás v tom utvrdzuje. Mobilné telefóny oberajú deti  aj dospelých o čas, ktorý môžu tráviť spoločne v prírode, pri aktivitách a koníčkoch pomáhajúcich utužiť ich vzťah. Posnažme sa odstrániť deťom telefóny z domáceho prostredia, ako aj zo škôl. Doprajme im hru. Doprajme im čas na rozvoj komunikačných zručností, aby si vybudovali empatiu do budúceho života. Rodičia zohrávajú vždy kľúčovú úlohu vo výchove. Je to najdôležitejší cieľ ich života – vychovať svoje deti. Je to vidieť v čase investovanom do výchovy a do detí všeobecne. Niektorí rodičia dokážu vytvoriť umelecké diela, ktoré dokážu kriticky myslieť, empaticky komunikovať, správne sa rozhodovať a učiť novým úlohám.

#3 Video s Martinou Bobuľovou

       Detský psychológ je dnes profesia, ktorá je veľmi vyťažená. Nemá núdzu o zranené a traumatizované deti. Čo vytvára nesmierny tlak na deti? Od roku 2012 je to digitálna doba a trendy s tým spojené. Deti nedokážu odolávať týmto hrozbám, keďže ich vytvorili najväčšie mozgy našej doby. Cítia sa osamelo a depresívne. Nie je čudo, že počet samovrážd detí rastie. V dnešnom svete blahobytu a nesmiernych možností sú rezignované .

Jediná rada na zníženie úzkosti detí je odloženie mobilných telefónov. Odstránenie tohoto nástroja z ich života. Rodičia by mali ísť príkladom a vytvoriť priestor na rozhovor a spoločné zážitky. Tým môžeme potrebe pomoci detského psychológa predísť.

 

 

4. NAŠE DETI HLÚPNU !!! ( Martin Jan Stránský )

             Človek si nedokáže uvedomiť dopady digitálneho sveta, pokiaľ ich má pred sebou od malička. Dnes je úplne bežné, že deti od útleho veku pozerajú zobrazovacie médiá zakaždým, keď prejavia plač, hnev, chuť sa hrať s dospelým. Rodičia majú pocit, že ich deti sú spokojné a tiché. Majú ich zavreté v detskej izbe, ležiace v postieľke s detskou ochranou pred nesprávnym obsahom z youtube. Takto trávia svoje dni a svoje detstvo dnešné digitálne deti. Dokážu ovládať smart zariadenia a rodičia si myslia, že sú šikovné, hotoví malí IT odborníci.

               Už sa však objavujú prvé náznaky, že to nebude taká správna voľba zamestnávať digitálnu pestúnku. Že čas trávený za obrazovkami od útleho detstva prináša konzumentom obsahu nemalé komplikácie. Poruchy reči, pozornosti, poruchy spoločenských zručností a empatie, závislosti a iné prejavy, ktoré sú zjavné ešte v predškolskom veku.

                Deti sa pričinením rodičov stávajú menej inteligentnými a ich detský mozog sa nedokáže naplno vyvinúť.  Zapríčiňujú to zobrazovacie médiá, cez ktoré ich nielen zabávame ale aj učíme. Nie sú to len nepodložené tvrdenia a strašenie . Dlhé roky tento fenomén skúma MUDr.  Martin Jan Stránský, americký neurológ z českými koreňmi. Pán Stránský dlhodobo prednáša a približuje dopad moderných technológií na vývin mozgu a duševné zdravie. Momentálny trend a vývoj spoločnosti nazýva DE(EVOLÚCIA). Žiaľ na vrchole Nášho technologického rozvoja nastáva opačný trend vývoja ľudstva. Vychovávame generáciu, ktorá môže byť tá posledná. Deti sú dnes nešťastné, emocionálne nezrelé, duševne atakované zo všetkých smerov. Nedokážu sa sústrediť na učenie, prácu, vzťahy. 

                   Ponúkam osobu Martina Jána Stránskeho a jeho nespočetné videá a rozhovory, ktoré si môžete napozerať a spraviť si vlastný obraz o digitálnych zobrazovacích médiách a ich dopade na neurologický vývoj našich detí. 

#4 Video s Janom Stránským

Martin Jan Stránský je veľmi zaneprázdnený človek a rozprávať sa s ním o týchto témach z mojej iniciatívy neprinesie viac informácii, ako keď si nájdete jeho videá a texty na internete.

Digitálne technológie sú veľmi toxické pre ľudský mozog.  Mozog sa nevyvíja správne a vznikajú rôzne poruchy, ktoré vedú k slabším výsledkom v škole a špeciálnemu prístupu k deťom. Nedokážeme vychovať samostatných, tvorivých, zdravých potomkov, ktorí zodpovedne prevezmú riadenie našej spoločnosti a vychovajú ďalšie generácie. Je toto cesta, ktorá vedie k nášmu koncu?

 

 

4. Mali by sme spozornieť

           Iba nedávno sa v našej spoločnosti objavil dátový prenos mimo pevných káblov. Naše telá sme tak začali chtiac alebo nechtiac vystavovať elektromagnetickému žiareniu každý deň a na každom možnom mieste. Wifi, bluetooth a telefónne spojenia ktoré nás obklopujú. Nie je vidieť, nedá sa cítiť. Neuvedomujeme si ich prítomnosť, uvedomujeme si iba funkčnosť a vieme ju vnímať iba na základe ukazovateľov na našich mobiloch v pravom hornom rohu.
                    Existujú dva tábory vedcov. Tí, ktorí veria v ich neškodnosť a tí, ktorí varujú pred ich škodlivými účinkami. Existujú mnohé štúdie z minulosti, ktoré ale poukazujú na škodlivosť mikrovlnného žiarenia na ľudské telo. Sú to štúdie na prvé generácie sietí a elektromagnetického žiarenia. Telekomunikačné spoločnosti sa však pustili do úplne novej generácie prenosu dát, 5G siete. Nová technológia Vám za pár minút  stiahne film v HD kvalite, dovolí hrať náročné hry online. Vďaka jej rýchlosti sa dajú riadiť mnohé zariadenia a procesy založené na automatizácii a neurónových sieťach. Technológia je nová a výskumných štúdii málo. Vedci a odborníci tvrdia, že sú neškodné. Je to ale naozaj tak? 5G siete pracujú už s takými frekvenciami a energiou žiarenia, ktoré podľa niektorých skeptických vedcov poškodzujú rapídne možnosť regenerácie buniek a ničia DNA. Technologicky je potrebné vystavať nesmierne množstvo vysielačov a v sieti sme tak všetci. Každý má jedinečné vnímanie okolia a vonkajších vplyvov na náš organizmus. Ako budú naše telá reagovať na tak veľké elektromagnetické znečistenie?

Naše deti sú od mladého veku každý deň 24/7 vystavované elektromagnetickému žiareniu. Deti od 12 rokov telefón aktívne používajú minimálne 4
hodiny denne. S telefónom vstávajú a s telefónom zaspávajú. Sú vystavované vysokým dávkam žiarenia súčasných bezdrôtových sietí. Asi by som spozornel, 5G je podľa môjho názoru už veľmi veľa prenosovej energie s možným rizikom poškodenia buniek. Mali by sme si dať pozor, koľko času naše deti strávia pri tomto žiarení. Mali by sme vypracovať časový harmonogram pre naše deti ako dlho môžu používať mobilné zariadenia, aby sme minimalizovali ožiarenie. Prácu z mobilu smerovať na stolové zariadenie s pevným pripojením (káblom :)).  Na noc vypínať mobilné zariadenia na režim lietadla a znižovať tak žiarenie okolo nás. Možno tak pomôžeme ochrániť naše deti pred digitálnym prostredím a odvrátiť riziko vzniku zdravotných komplikácií.

#5 Video k 5G sieťam (Aby sme zostali trochu nedôverčiví)

Sme obklopení žiarením bezdrôtových sietí a budovaním 5G sietí sa vystavíme ešte väčšiemu žiareniu rôznych frekvencií. Aj keď to my sami možno nechceme.

Proces budovania 5G sietí už započal. Mnohých z nás určite teší skvelá možnosť mať všetko stiahnuté rýchlosťou blesku. Vzniknú nové možnosti pre inteligentné zariadenia, ktoré nám zvýšia životné pohodlie. Telekomunikačná lobby je silná, len čas ukáže ako veľmi to zasiahne do zdravotných komplikácií ľudstva.

 

 

5. Chemická hrozba z internetu?

                       Viete čo vaše deti jedia a pijú? Pred veľmi krátkou dobou sa objavilo nové povolanie s menom Influencer. Kto je to influencer? Podľa citácie z internetu sú to  ľudia, ktorí si vybudovali reputáciu prezentovaním svojich znalostí, skúseností alebo záujmov v konkrétnej téme. Pravidelne publikujú príspevky na svojich sociálnych sieťach, a tým si získavajú veľké množstvo fanúšikov angažovaných v danej problematike, ktorí sa nechávajú ovplyvniť ich názormi.

Slovo influencer pochádza z anglického slova „influence“, čo znamená vplyv. Influencer je osoba väčšinou verejne známa, ktorá má vplyv na istú skupinu ľudí – svojich priaznivcov, resp. sledovateľov. Je pre nich vzorom, pomáha im pri rozhodovaní (napr. nákupnom), ale aj v osobnom živote. Influencerom môže byť herečka, spevák, známa športovkyňa a pod.  Takže to je verejne vážená osoba, ktorá má najlepší názor na konkrétnu vec. Tento nový spôsob dokonale využili spoločnosti, ktoré predávajú svoje produkty cez takéto výnimočné osoby. Volá sa to influencer marketing.

Prístup na internet a sledovanie videí influencerov dokáže radikálne meniť spotrebiteľské myslenie vašich detí. Nie je vôbec tajomstvo, že smetné koše v školách a pri školách sú plné plechoviek od kofeínových nápojov a nápojov zvyšujúcich športové výkony. Žiaľ, musím konštatovať, že pravidelné pitie takýchto nápojov zásadne mení metabolizmus našich detí. Narúša spánkový režim, čím zásadne ovplyvňuje učiace možnosti detského mozgu. Nehovoriac o tom, aký majú vplyv na zažívanie a kardiovaskulárny systém detského teľa. Na základnej škole dieťa bežne pije nápoj s 200mg kofeínu denne. Nie je tu len riziko srdcových chorôb ale aj veľké riziko pre zdravý chrup, keďže nápoje radikálne ničia zubnú sklovinu.

                  Taktiež tu máme fenomén potravín a potravinových doplnkov výživy z celého sveta ako sú špeciálne chipsy, ázijské a americké jedlo. Influenceri s úmyslom zaujať ochutnávajú všemožné produkty, ktoré naše deti chcú taktiež konzumovať s predstavou, aké je to úžasné a skvelé. Žiaľ, tieto potraviny sú často plné chemických aditív, ktoré zabezpečujú ich trvanlivosť a zvýrazňovanie rôznych exotických chutí a ich atraktivity.

                     Sledovanie influencerov nie je zdravé pre vývoj detí a mládeže. Vytvárajú klamné a zavádzajúce reality, ktoré deti nedokážu odlišovať a vzhliadajú ku životnému štýlu svojho hrdinu. Určite je veľmi dôležité, najmä kým deti nemajú vybudované zdravé kritické myslenie, vyhnúť sa sociálnym platformám, ktoré ovplyvňujú ich názory.

                         Taktiež sa rôzne zárobkuchtivé skupiny snažia vymýšľať všemožné chemické látky meniace vedomie. Veľkým súčasným strašiakom je chemická látka HHC, ktorá je syntetizovaná varianta marihuany. Existujú online predajne a automaty, kde sú ľahko dostupné. Česká republika už pristúpila k zákazu od 31.3.2024 ale na Slovensku je táto látka zatiaľ ľahko dostupné našim deťom.

                             Snažme sa kontrolovať koho naše deti sledujú na internete. Je dôležité vedieť o konzumných návykoch našich detí, aby sme vedeli zabezpečiť zdravý psychický aj fyzický vývoj a ochrániť ich v tomto dôležitom období.